Co je vlastně „ten“ Design?
Web design, grafický design, Produkt design,
Interiérový design, Fashion design …
Kdo se v tom má vyznat? Kdo je vlastně designér? A co umí..?
Kdo se v tom má vyznat? Kdo je vlastně designér? A co umí..?
Slovo Design, je skloňované dnes a denně a málo kdo ví,
co vlastně designér dělá. Nebo co hůř, často se setkáváme s výrokem „To
bych taky vymyslel…“ Což nám rozhodně k příjemnému pocitu z dobře
odvedené práce nepřidá.
Kdo co umí?
Na začátek je dobré si říci, kdy se na jakého
designéra obrátit.
Základním rozdělením může být v jakém prostoru se
designér při navrhování pohybuje. Jestli je to 2D prostor (plakáty, vizitky, propagační brožury, časopisy...) nebo online prostor (například webové stránky). To jsou úkoly pro Web designéry nebo Grafiky.
Navrhování ve 3D se věnují Produktoví a Interiéroví designéři.
Někde na pomezí jsou Fashion designéři. Jejich prací je dávání vzhledu produktům od zdánlivě banálního kartáčku na zuby, přes elektroniku, až k výrobním linkám nebo automobilům.
Navrhování ve 3D se věnují Produktoví a Interiéroví designéři.
Někde na pomezí jsou Fashion designéři. Jejich prací je dávání vzhledu produktům od zdánlivě banálního kartáčku na zuby, přes elektroniku, až k výrobním linkám nebo automobilům.
Nicméně, nic není striktně oddělené, ale obory se mezi
sebou prolínají a doplňují, a tak každý z designérů má více než představu o práci svých kolegů.
I přesto je ideální se vždy obrátit na specifického designéra,
který je odborníkem ve své oblasti. Interiérový designér nebude nikterak „silný“ v grafice a obráceně. Výhodou je, že komunita umělců je poměrně malá,
tím pádem velmi propojená. Umělci se mezi sebou často znají a dokáží doporučit
kolegu z oboru, který pomůže právě s vaším požadavkem. U velkých
projektů není žádnou výjimkou spolupráce designerů z různých oborů. Tím vznikají promyšlenější koncepty dotažené do posledního detailu.
My, jako studio
TŘI…, se věnujeme 3D designu a to hlavně propojením produktového a interiérového designu.
Kdo je designér produktů?
„Designér není
všeuměl, ba naopak. Práce designéra je o týmové hře a vyjednávání.“
Asi každý ví, že designér produktů navrhuje především
vzhled výrobku. Nicméně už málokdo tuší, že musí mít znalosti z mnoha dalších oborů. To znamená, že řeší nejen pohodlnost
ovládání a ergonomii, vyrobitelnost nebo materiálové zpracování, ale musí být tak trochu i obchodníkem a zároveň marketérem, konstruktérem, technologem nebo řemeslníkem.
Proč? Designér
je právě tím spojujícím prvkem mezi zákazníkem, výrobou,
konstruktéry a technology.
Jeho role je spojit tyto dva od sebe na míle vzdálené světy v jeden velký fungující celek. Zákazníka je většinou třeba usměrnit a vysvětlit, které představy jsou realizovatelné a také někdy přibrzdit v kreativních nápadech, které by se mohly lehce zvrhnout za hranici dobrého vkusu, nebo dokonce kýče.
U komunikace s výrobou a technology je
situace jiná. Zde je největší výzvou přemluvit techniky ke zkoušení novinek a změně zavedených postupů výroby. Samozřejmě jsou mnohdy nutné i ústupky ze
strany designérů. Každopádně při vzájemném pochopení vzniká produkt
s nejen skvělým řemeslným zpracováním, ale i s uměleckou hodnotou.
Komentáře
Okomentovat