Co je vlastně „ten“ Design?




Web design, grafický design, Produkt design, Interiérový design, Fashion design
Kdo se v tom má vyznat? Kdo je vlastně designér? A co umí..?
Slovo Design, je skloňované dnes a denně a málo kdo ví, co vlastně designér dělá. Nebo co hůř, často se setkáváme s výrokem „To bych taky vymyslel…“ Což nám rozhodně k příjemnému pocitu z dobře odvedené práce nepřidá.

Kdo co umí?


Na začátek je dobré si říci, kdy se na jakého designéra obrátit.
Základním rozdělením může být v jakém prostoru se designér při navrhování pohybuje. Jestli je to 2D prostor (plakáty, vizitky, propagační brožury, časopisy...) nebo online prostor (například webové stránky). To jsou úkoly pro Web designéry nebo Grafiky.
Navrhování ve 3D se věnují Produktoví Interiéroví designéři. 

Někde na pomezí jsou Fashion designéři. Jejich prací je dávání vzhledu produktům od zdánlivě banálního kartáčku na zuby, přes elektroniku, až k výrobním linkám nebo automobilům.
Nicméně, nic není striktně oddělené, ale obory se mezi sebou prolínají a doplňují, a tak každý z designérů má více než představu o práci svých kolegů.
I přesto je ideální se vždy obrátit na specifického designéra, který je odborníkem ve své oblasti. Interiérový designér nebude nikterak „silný“ v grafice a obráceně. Výhodou je, že komunita umělců je poměrně malá, tím pádem velmi propojená. Umělci se mezi sebou často znají a dokáží doporučit kolegu z oboru, který pomůže právě s vaším požadavkem. U velkých projektů není žádnou výjimkou spolupráce designerů z různých oborů. Tím vznikají promyšlenější koncepty dotažené do posledního detailu.

 My, jako studio TŘI…, se věnujeme 3D designu a to hlavně propojením produktového a interiérového designu.


Kdo je designér produktů?


„Designér není všeuměl, ba naopak. Práce designéra je o týmové hře a vyjednávání.“

Asi každý ví, že designér produktů navrhuje především vzhled výrobku. Nicméně už málokdo tuší, že musí mít znalosti z mnoha dalších oborů. To znamená, že řeší nejen pohodlnost ovládání a ergonomii, vyrobitelnost nebo materiálové zpracování, ale musí být tak trochu i obchodníkem a zároveň marketérem, konstruktérem, technologem nebo řemeslníkem.

Proč?  Designér je právě tím spojujícím prvkem mezi zákazníkem, výrobou, konstruktéry a technology.

Jeho role je spojit tyto dva od sebe na míle vzdálené světy v jeden velký fungující celek. Zákazníka je většinou třeba usměrnit a vysvětlit, které představy jsou realizovatelné a také někdy přibrzdit v kreativních nápadech, které by se mohly lehce zvrhnout za hranici dobrého vkusu, nebo dokonce kýče.


U komunikace s výrobou a technology je situace jiná. Zde je největší výzvou přemluvit techniky ke zkoušení novinek a změně zavedených postupů výroby. Samozřejmě jsou mnohdy nutné i ústupky ze strany designérů. Každopádně při vzájemném pochopení vzniká produkt s nejen skvělým řemeslným zpracováním, ale i s uměleckou hodnotou.


12/2017
autor, Nela a Pepa
korektor, Jana B




Komentáře

Oblíbené příspěvky